zondag 31 augustus 2014

0.0


We kennen allemaal het reclamespotje van de vader, die aan zijn zwaar opgemaakte dochter, gehuld in verleidelijke kleding vraagt wat ze gaat doen.
"Nix", zegt ze en wandelt dan heupwiegend weg.
Pa is gerustgesteld.
Ze gaat nix doen. Hij gelooft haar op haar mooie blauwe ogen.
De goedzak.

Een campagne om jongeren onder de 18 aan te sporen om niet te roken of alcohol te drinken is natuurlijk een goede zaak.
Wetenschappelijk is langzamerhand wel bewezen dat alcohol vooral zijn verwoestende werk doet bij kinderen die nog in de groei zijn. En roken? Ach, dat is op elke leeftijd schadelijk. En als je kinderen er tot hun 18de vanaf kan houden, beginnen ze er hopelijk ook niet aan als ze tot de jaren van verstand zijn gekomen.
En daar zit nou juist de kneep.
De meeste jongeren onder de 18 zijn nog niet tot die jaren van verstand gekomen.
Het gros in deze leeftijdscategorie verzet zich juist tegen de goedbedoelde, maar in hun ogen betuttelende raadgevingen van ouderen, met als gevolg: juist doen wat hen verboden of ontraden wordt.
Geloof me, de jeugd van vandaag is niet anders dan wij, toen we jong waren.
Het is daarom de vraag of de gekozen vorm van campagne voeren de juiste is.
Gelijkwaardige acties in het verleden hebben immers ook niet het beoogde effect bewerkstelligd.
Het tonen van beelden van kotsende comazuipers en door roken aangetaste longen in de reclameblokken tijdens jongerenprogramma's zal meer effect hebben.
En geen betweterig stemmetje erachter. Alleen de beelden.
Die zeggen genoeg.

Nix is erg weinig.
Zeg maar niks.
Ook 0.0 is "in", is "hot".
En da's ook niks.
Het begon al met de zero cola's. 0.0 % suiker.
Andere frisdrankvormen volgden al snel.
Waren er eerst de light-versies, tegenwoordig is bijna elke frisdrank suikervrij te verkrijgen.
Stevia is het nieuwe wondermiddel.
Terwijl 20 jaar geleden een klein hoekje in de supermarkt was ingeruimd voor suikervrije producten om diabetes patiënten tegemoet te komen, vinden we ze tegenwoordig overal.
Dit alles om de strijd aan te binden tegen obesitas.

Niet zo lang geleden verschenen de "Radler" bieren in de schappen.
Het edele gerstenat werd vervuild met wat ciroensap, waardoor de lichtbittere smaak van de pils werd afgezwakt.
De bierproducenten zagen hun omzet stijgen, omdat vooral de dames nu plots ook een "biertje" gingen drinken.
"Daar is nog meer uit te halen", moeten ze gedacht hebben.
Binnen de kortste keren deden de 0.0 varianten hun intrede, radler bieren zonder alcohol.
En terwijl Youp van het Hek in 1989 nog in staat was om een alcoholvrij biertje het graf in te praten, blijken ze nu ineens razend populair.
Ja, ze zijn wat goedkoper dan het gewone biertje omdat er waarschijnlijk minder accijns over wordt geheven, maar voor de prijs van één radler 0.0 biertje (33 cl) koop ik ook een fles frisdrank van 1,5 liter.
En is radler 0.0 niet gewoon frisdrank in een bierflesje?
De Romein Petronius zei het al: "Mundus vult decipi, ergo decipiatur", oftewel: "De wereld wil bedrogen worden, dus wordt zij bedrogen".
Een spreuk, die alle eeuwen heeft getrotseerd en nog steeds opgeld doet.

We zijn zo bezig met gezonde en eerlijke voeding.
Scharrelvlees, Omega 3, vrije uitloop eieren, noem maar op.
De voedselschandalen rijgen zich aaneen, terwijl de veelheid aan keurmerken doet refereren aan de bomen en het bos.
Word er maar wijs uit.
En deze week krijg ik een artikel onder ogen van de wereldberoemde hartspecialist Dwight Lundell, die beweert dat hart- en vaatziekten geen gevolg zijn van verhoogd cholesterol, maar van ontstekingen in de aderwand. Het zijn de ontstekingen die het cholesterol doen ophopen. Die ontstekingen worden veroorzaakt door het vetarme dieet wat ons door de reguliere geneeskunde al jaren lang wordt aanbevolen.
Cholesterol verlagende middelen bestrijden dus een gevolg van de kwaal en niet de kwaal zelf.
Sterker nog, een product als Becel Pro-activ bevat grote hoeveelheden plantensterolen, die de kwaal juist verergeren!
Wie moet ik geloven? Wat moet ik geloven?


Ik denk dat ik maar een bruine boterham ga klaar maken.
Met dik roomboter en suiker.
Lekker!!!
Yolo!!!
Nix 0.0!!!
Alleen deze, daar kan ik me in vinden.....



1 opmerking:

  1. Weer een leuk stukje Piet! Ik genoot van Radlertjes op een muziekfestival van drie dagen waar het boven de 30 graden was. Echt beter voor de hersenen uiteindelijk! En in Spanje bv drinken ze al eeuwen alcoholvrije biertjes. Wel een goede ontwikkeling dat in Nederland het taboe er een beetje af gaat! Vroeger durfde je zoiets gewoon niet te bestellen! Gr Rimke

    BeantwoordenVerwijderen