zondag 3 augustus 2014

Reclame


De televisie van vandaag.
Ik weet het niet, hoor, maar ik begin mij langzamerhand af te vragen of de films tegenwoordig steeds worden onderbroken door hinderlijke reclameblokken, of dat reclame uitzendingen worden verstoord door het inlassen van storende, korte filmfragmenten.
Vooral bij de commerciële zenders lijken de reclameblokken al maar langer te worden en steeds frequenter op te treden.
Ik speel het tegenwoordig klaar om tijdens zo'n onderbreking rustig een sigaretje te roken, koffie te zetten en in te schenken, uitgebreid te toiletteren èn een spelletje te spelen op mijn i-pad.
Maar ja, wat doe je dan tijdens de volgende onderbreking, die niet lang op zich laat wachten.
Hetzelfde programma afwerken? Ik zou binnen de kortste keren een kettingroker en cafeïne-verslaafde zijn.
Het is ook niet raadzaam om tijdens elk reclameblok een alcoholische versnapering te nuttigen.
Voor je het weet hang je om 11 uur lallend in de bank.
Gelukkig maakt de technologie het ons tegenwoordig mogelijk om de films op te nemen en dan later te bekijken, waarbij we de reclame snel door kunnen spoelen, een strategie die door velen (terecht) gevolgd wordt.
En zo schiet die hele dure, geldverslindende reclamewereld zijn doel voorbij.
Geen hond die er meer naar kijkt.

Doorspoelen, doortrekken.
Mooie woordkeus.
Want daar horen de meeste reclameboodschappen thuis.
De grote èn de kleine.
In het riool.
Nee, natuurlijk zitten er soms wel mooie, leuke of grappige filmpjes tussen, maar als je ze één keer gezien hebt, dan heb je ze wel gezien.
Kijk, een goede film wil ik graag nòg wel een keer (na één of twee jaar) bekijken.
Bij reclamefilmpjes heb ik die behoefte niet.
En toch zijn de reclameblokken tijdens een avond televisie vrijwel identiek en komen steeds weer dezelfde filmpjes langs.
Het merendeel van de reclame kan echter zo de vuilnisbak in.
En soms, heel soms komt er echt iets langs, dat je denkt: Jongens.....
Waar zijn jullie mee bezig.....
Sommige overijverige reclamejongens schamen zich nergens voor om hùn reclame op het netvlies van de kijker te krijgen.
En dat doen ze dan door een wel zò wanstaltig product te fabriceren, dat het wel op moèt vallen.
En verdomd, het lukt ze.
Anders zou ik er hier niet over schrijven.

U hebt hem vast wel langs zien komen.
De Dove reclame, die de laatste tijd de beeldbuis terroriseert.
Voor mij mèt stip in de race voor de eerste plaats bij de jaarlijks uit te reiken "Loden Loeki"

Een warme mannenstem die een deodorant aanprijst:
"Dove Men + Care Antiperspirant met een kwart hydraterende technologie".
Nog voordat je je kunt afvragen: "Wàt zegt ie nou?", word je afgeleid door een oubollig, door een kind getekend poppetje, dat zijn armen in de lucht steekt en waarbij de okselharen spontaan in de fik vliegen, en dat even later lachend achter een barbecue staat.
De warme mannenstem beweert, dat mannen die Dove Men + Care gebruiken, beschikbaar zijn voor andere dingen.
Dan denk ik: Waar gààt dit over?
Heeft hij de barbecue aangestoken met zijn okselhaar?
En dan de aanprijzing van het product.
Antiperspirant? Ik heb wel eens gehoord van transpiratie, van antitranspirant, van transparant en van perspex.
Maar antiperspirant?
Gelukkig heb ik op mijn computer de beschikking over een uitgebreid woordenboek en enig zoeken leert mij de betekenis van het woord perspiratie: onmerkbare huiduitwaseming.
Hè?????
Dat is toch mooi, denk ik dan. Mooi dat ik en anderen geen last hebben van mijn huiduitwaseming, dat dat onmerkbaar gebeurt. Ik ben wel blij met mijn perspiratie....
Maar wat doet antiperspirant dan? Zorgt dat ervoor dat de gebruiker constant een pregnante zweetlucht om zich heen heeft hangen?
Nou niet bepaald iets, wat je van een deodorant zou mogen verwachten.
Een verdere analyse van de reclametekst roept nog meer vraagtekens op.
Technologie laat zich vertalen met: toepassing van wetenschap in de techniek, en hydrateren is het scheikundige proces, waarbij een materiaal water opneemt.
Wat moet ik mij dan in hemelsnaam voorstellen bij "hydraterende technologie"?
En dat dan voor een kwart, één vierde deel......
Waarom niet helemaal?
Begrijpt u wat ze bedoelen?
Ik niet.....


Ik hoor u denken, man, waar maak je je druk om.
Laat ik u zeggen, ik vind het een verademing.
Ik heb liever dat ik me druk mag maken over dit soort futiliteiten, dan dat ik me druk moet maken over ernstiger dingen die gebeuren.
Zoals twee weken geleden.
Dat nooit meer.....


1 opmerking:

  1. Mijn god, inderdaad... onmerkbare uitwaseming voor een kwart en in de fik staand okselhaar, ik snap er ook niks van, maar ik heb 'm ook nog niet gezien... dat kun je ook doen, gewoon je televisie niet meer aanzetten, of wegdoen, zoals ik. Het gaat voor 85% toch helemaal nergens meer over. Rimke

    BeantwoordenVerwijderen