zondag 16 november 2014

Een kern van waarheid


Weet u nog?
Het interview dat Jan Fillekers in het programma "Showroom" (1977-1982) had met Dirk van Noort?
De man, die niet geloofde dat er mensen op de maan waren geweest.
Fillekers werd weggehoond door Dirk die niet begreep, dat er mensen waren die zulke onzin geloofden.
Een geweldig programma, dat opvolgers kreeg in "Paradijsvogels", "De Stoel", "Joris' Showroom" en ook terug te vinden is in "Man Bijt Hond".
Ik vind dat prachtig.
Mensen die niet in een hokje passen.
Die kans zien zò anders tegen de wereld aan te kijken dan de grijze middenmoot.
Niet dat ik denk dat Dirk gelijk had, hoor.....

Gezonde argwaan bij alles wat in de media verschijnt, is zeker op zijn plaats.
Het is per slot van rekening hèt middel, om de gedachtengang van de mens te manipuleren.
En vele mensen staan dat toe.
Ze nemen alles wat ze horen, lezen of zien klakkeloos voor waarheid aan en verkondigen het dan als zodanig.
Zo laten zij zich ongemerkt soms voor twijfelachtige karretjes spannen.
De meeste zaken zijn niet zwart of wit, zoals de media ons willen doen geloven.
Meestal grijs, met nuances.
Je kunt beter vertrouwen op je eigen, gezonde verstand.
Maar ja, er ook weer niet blind op varen, zoals Dirk.
Want, Dirk, ik denk toch dat er wel een kern van waarheid zat in dat bericht.....

Een kern van waarheid.
De waarheid.
Minister president Mark Rutte beloofde het Nederlandse volk niet te rusten voor de onderste steen boven is, voor de volledige waarheid boven water is, in de nasleep van de ramp met vlucht MH17.
En hoewel ik veel respect en waardering heb voor de wijze waarop hij, samen met de regering optrad na deze afschuwelijke gebeurtenis, hoe geloofwaardig is hij?

Een minister president die het volk regelmatig wijst op de problematiek rond de zorg, dat deze in de toekomst onbetaalbaar gaat worden en dat daarom grote bezuinigingen in deze sector onontkoombaar zijn, terwijl ik deze week een bericht onder ogen krijg waarin gesteld wordt, dat sinds de invoering van het nieuwe belastingstelsel in 2001 maar liefst 70 miljard (!) van de AWBZ-premies niet is besteed aan zorguitgaven maar door de politiek voor andere doeleinden is gebruikt.
Een bericht in de media.
Moet ik, màg ik dit geloven?
Het klinkt ongeloofwaardiger dan het verhaal van de mens op de maan.
Mijn gezond verstand weet niet goed wat het hiervan denken moet.
Maar als dit werkelijk waar is, al heeft het maar een kern van waarheid.....
Hoe geloofwaardig zijn dan nog de uitlatingen van onze HH politici?

Dirk zou, als hij nog onder ons was, waarschijnlijk gillend van de lach van zijn stoel zijn gegleden bij het bericht dat Philae, verkenner van ruimtesonde Rosetta, na een reis van 10 jaar (dus met technologie aan boord van 10 jaar geleden) en een totaal afgelegde afstand van 6,5 miljard kilometer op 12 november 2014, op een afstand van 500 miljoen kilometer van de aarde, succesvol op een komeet (met de vorm van een rubber eendje) is geland.
En, eerlijk gezegd, als je dat zo naleest, dan denk je mèt Dirk: Nee, dat kan niet.....
Want wat zegt het gezonde verstand?
Hoe kan het bestaan, dat een mensheid, die in staat zou zijn tot zo'n ongelofelijk huzarenstukje, niet in staat is om in vrede samen te leven.


En tòch......
Ik ben geneigd om te geloven dat het werkelijk waar is.
Van het ene bericht hoop ik het.
Van het andere bericht vrees ik het.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten