donderdag 6 december 2018

Dennenappels voor eikels


Laat u geen knollen voor citroenen verkopen!
Op school leerde ik de betekenis van dit spreekwoord en haar variaties: Pas op! Laat u niet oplichten. Laat u geen oor aannaaien en koop geen kat in de zak.
Zwendelaars zijn er altijd geweest en zullen altijd blijven bestaan. Als we de berichtgeving in de media mogen geloven, zijn er rond de huidige feestdagen vele louche figuren die een "nepwebshop" uitbaten en onnozele consumenten, in hun jacht naar cadeautjes, trachten te verleiden om bij hen wat te bestellen. Na betaling worden de bestelde goederen nooit geleverd......

Jammer genoeg wordt het internet en het e-mailverkeer (toch prachtige uitvindingen) regelmatig vervuild door snoodaards die via deze media proberen om hun medemens een poot uit te draaien.  Bij tijd en wijle vind ik berichten in mijn mailbox van mijn bank, het Justitieel Incassobureau e.d. die mij, op straffe van boetes, trachten bepaalde informatie te ontfutselen, dan wel oproepen aanzienlijke bedragen over te maken. In den beginne heb ik deze mails nog wel doorgestuurd naar de betreffende instellingen, maar daar ben ik mee gestopt. Het is dweilen met de kraan open.....
Gelukkig vallen velen al snel door de mand door het gebruik van vaak tenenkrommend taalgebruik in hun berichten. Sneue figuren die klaarblijkelijk hun opleiding niet hebben afgemaakt en nu, bij gebrek aan een goede baan, op deze wijze trachten een inkomen te genereren.
Maar.... er zijn ook meer doortrapte schurken op het internet actief. Hoewel..... een beetje weldenkend en gewaarschuwd mens (telt voor twéé!) zal niet snel op hun aanbiedingen ingaan.
Deze week klikte ik op een advertentie op mijn Facebookpagina, waarin gemeld werd dat zich ten huize van Van den Ende een groot drama had voltrokken. Ik kwam op een (fake!)pagina waar Joop aankondigde software te hebben ontwikkeld om rijk te worden met bitcoins en die ik, net als alle Nederlanders kosteloos mocht downloaden! Enig speurwerk liet zien dat deze advertentie (zij het iets anders) al eerder verschenen was en was opgepikt door hoaxmelding.nl.

Ach, wij leven in de era van fake news en desinformatie. Dat we overspoeld worden door dit soort berichten heeft één voordeel: we (althans, de meesten van ons) wantrouwen alles wat ons als waarheid wordt voorgeschoteld en bekijken deze berichten met een kritisch oog.

Deze week stuitte ik op een ongeloofwaardig bericht in de Telegraaf. Nou is De Telegraaf een krant waarvan ik de berichtgeving altijd al met een flinke korrel zout neem, maar dit riekte toch wel heel erg naar nepnieuws. Ik las het artikel onder de kop: "5 euro voor twee dennenappels bij Intratuin: 'Kerst is onbetaalbaar grappig'."


Kom op zeg, een of andere grapjas heeft dit bericht de wereld ingestuurd en De Telegraaf heeft het klakkeloos overgenomen. Hebben ze niet gezien dat in de advertentie gesproken wordt over "denneappels", dat de tussen -n is vergeten? Een duidelijke aanwijzing dat we hier te maken hebben met een ongeschoolde lolbroek.
Ik ben van het fact-checken en heb dus een bezoek gebracht aan de website van Intratuin.
Wat schetst mijn verbazing..... Deze winkelketen brengt werkelijk dennenappels op de markt: twee stuks voor € 4,99! En ook nog eens verpakt in een milieuonvriendelijk plastic bakje!
Nee, het zijn geen gewone dennenappels, maar denne(n)appels maritima naturel! Klinkt inderdaad duur, maar we hebben hier gewoon te maken met de kegels van de ordinaire zeeden, de pinus pinaster. Wie nu een duinwandeling maakt, kan voor een godsvermogen oprapen!
Maar.... of je er je hypotheek mee kan aflossen en of de bakker deze dennenappels als betaling zal accepteren?

Blijkt dat dit "buitenkansje" in de vier vestigingen van Intratuin in België wordt aangeboden voor
€ 2,49! Nou ja! Dat is natuurlijk helemaal onbegrijpelijk. Heeft de leiding van Intratuin de vooroordelen van "zuinig" en "dom" soms door elkaar gehaald? Waar is dit prijsverschil op gestoeld? Het zou mij niet verbazen als hierover in het Europees Parlement indringende vragen worden gesteld!

Zullen er nou echt mensen zijn die hier in trappen, die 5 euro gaan neertellen voor twee dennenappels? Welzeker! Zulke eikels zullen er zijn!
Dennenappels voor eikels......


Zo zie je maar.
We leven in een verwarde wereld.
Geloofwaardige berichten blijken onwaar, terwijl ongeloofwaardige artikelen op waarheid blijken te berusten.
U bent gewaarschuwd!
Het is heden ten dage niet eenvoudig om wereldburger te zijn.......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten