zondag 16 december 2018

Tafelen


We hebben de periode in het jaar bereikt waarin tafelen een belangrijke plaats inneemt. Velen breken zich al het hoofd wat zij hun geliefden op 1ste en 2e Kerstdag voor zullen schotelen en ook op oudejaars- en nieuwjaarsdag wil men graag vrienden en familie vergasten op allerlei liflafjes en heerlijk geurende gerechten.
Maar... er wordt op meerdere plaatsen stevig getafeld.
Aan de zorgtafel, de industrietafel, de onderwijstafel....
Aan de pensioentafel is men onlangs, nog voor het nagerecht op de dis verscheen, voortijdig opgestapt.
In Katowice in Polen worstelen regeringsleiders over een klimaatakkoord aan de energietransitietafel en in eigen land is ook de klimaattafel gedekt. Er wordt nog stevig gebunkerd maar het is de vraag of men wel aan het toetje toekomt......

Dat er iets moet gebeuren om de wereldwijde temperatuurstijging ten gevolge van de uitstoot van CO2 te temperen, daar is iedereen, behalve Donald Trump en Thierry Baudet, het wel over eens. Dat wij, als gewone burgers daar aan mee moeten betalen, dat kan ik billijken. Maar dat grote bedrijven veel minder energiebelasting betalen dan de gewone man is natuurlijk een groot onrecht, daar juist veel van die bedrijven verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de CO2 uitstoot.
Ook de belasting op het vliegverkeer is een lachertje. Prijsvechters zijn nog altijd in staat om u in zo'n zwaar milieubelastend toestel voor €48 naar Barcelona te vervoeren. De voorgenomen toeslag van €7 aan milieubelasting die reizigers in de toekomst moeten gaan betalen zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Niemand zal zich daardoor laten afschrikken. Maak het vliegen twee maal zo duur, dàt zal de lust tot vliegen flink doen afnemen. Schiphol hoeft dan ook niet verder te groeien en de uitbreiding van vliegveld Lelystad is van de baan. Kan die discussie ook van tafel.

Aan de regeringstafel werden plannen gesmeed......
Op Prinsjesdag ontvouwde het kabinet enthousiast haar plannen voor het nieuwe regeringsjaar.
Het gaat gewèldig met Nederland en het komende jaar zal iedereen in de toegenomen welvaart gaan delen. Àlle Nederlanders zullen er (volgens de koopkrachtplaatjes) flink op vooruit gaan.
Wel werden we voorzichtig gewaarschuwd dat de energiebelasting fors zou stijgen, dit om de energietransitie in de komende jaren mogelijk te maken. Een stijging van wel €150 op jaarbasis voor een gemiddeld Nederlands gezin. Maar, wees niet bang, door verlaging van de inkomstenbelasting zal iedereen hiervoor ruim worden gecompenseerd.
We zijn drie maanden verder.....

De Telegraaf legde deze week andere cijfers op tafel. Volgens deze krant zal de lastenverzwaring door de energiebelasting geen €150 gaan bedragen, maar meer dan het dubbele, zo'n €360! Dan denk je in eerste instantie nog: Ach, de Telegraaf.....
Het was toch wel even schrikken toen ik deze week van mijn energieleverancier bericht kreeg dat mijn maandelijkse termijnbedrag voor de levering van gas en elektriciteit in het nieuwe jaar 2019 wordt opgekrikt van €121 naar €174. Een verhoging van maar liefst €53, een stijging van bijna 44%!
De regering had mij voorzichtig voorbereid op een stijging van €150, de Telegraaf had mij een beetje bang gemaakt met een bedrag van €360 dat ik op jaarbasis meer kwijt zou zijn aan energiekosten.
Maar 12 x €53 is volgens mij €636!
Kijk, ik wil best bijdragen aan de kosten van de energietransitie, maar ik vind het een beetje flauw om mij daar alleen voor op te laten draaien.
En àls, ik zeg àls deze extra inkomsten voor het rijk aangewend worden om de CO2 uitstoot daadwerkelijk terug te dringen, dan kan ik er zelfs nog vrede mee hebben. Maar het beloofde klimaatakkoord lijkt er niet te komen en dan zullen deze gelden waarschijnlijk verdwijnen in de gaten in diverse andere begrotingen. Extra gevechtsvliegtuigen en tanks voor Defensie bijvoorbeeld......
Wel slim natuurlijk van de regering om deze monstrueuze verhoging door te voeren, want je hoort nou niemand meer piepen over de verhoging van de zorgpremies......


Ook tijdens mijn onderwijscarrière heb ik tafels langs zien komen. De tafels van vermenigvuldiging. Ik was daar nogal fel op, veel oud-leerlingen zullen dat beamen. Ik vond (en vind nog steeds) dat het vlot kennen van de tafeltjes nog steeds de basis is om snel en accuraat te kunnen rekenen. Ik organiseerde wedstrijdjes, hield statistieken bij van de vorderingen en reikte diploma's uit om de leerlingen te stimuleren om toch vooral de tafels van vermenigvuldiging erin te stampen.
Velen plukken daar ongetwijfeld dagelijks nog de vruchten van. Nee, met dat vermenigvuldigen zit het wel goed. Van de meesten weet ik dat zij intussen voor nageslacht hebben gezorgd.
Maar, die tafeltjes van vermenigvuldiging zijn niet alleen belangrijk voor het vermenigvuldigen, maar ook voor het kunnen delen! Kijk, en dàt is nou net waar het bij velen aan schort. Ze kunnen niet delen, althans, niet éérlijk delen.
Het zou mij niet verbazen als Mark Rutte dyscalculistisch is. Van eerlijk delen heeft hij in ieder geval weinig kaas gegeten. In de troonrede liet hij de koning beweren dat iedereen er in 2019 financieel op vooruit zal gaan. Nou ik geloof er geen reet van. Zijn sommetjes in die koopkrachtplaatjes deugen niet. Ik moet nog zien dat mijn AOW uitkering in januari netto 55 euro hoger zal zijn. En dat is dan alleen om de verhoging van mijn zorgpremie en mijn energie maandtermijn te compenseren.
Dan laat ik de BTW verhoging op mijn dagelijkse boodschapjes nog even buiten beschouwing......
Die beloofde koopkrachtverbetering? Ik weet wel waar ik die schrijven kan.
Ik denk dat ik een tatootje laat zetten.....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten